فدک مخصوص پیامبر(ص)


فدکـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پس در اینکه فدک مخصوص پیامبر بود اشکال و شکی وجود نداشته و ندارد.وهرچیزی که مال پیامبر(ص)است به موجب (الناس مسلطون علی اموالهم)حضرت می تواند در آن تصرفی بفرماید یا ملکیت آن را به کسی ببخشد یا در منافع عمومی مصرف نماید.

فدک هدیه به حضرت فاطمه (س)

به روایات زیادی ثابت شده است که پیامبر(ص) فدک را به حضرت زهرا (س) هدیه کرد.در کتب تفسیر و حدیث اهل سنت ،روایات مختلفی در این باره نقل شده است و تصریح    می کنند که پیامبر (ص) فدک را به حضرت زهرا (س) داد.اما به چگونگی آن اشاره ای نمی کنند.

از جمله کتب تفسیر از اهل سنت که به بررسی آیات نازل شده در مورد اهل بیت(ع) پرداخته است شواهد التنزیل می باشد که در ذیل آیه شریفه (ات ذا القربی حقه ) به طور یقین،به هفت نقل و طریق ثابت کرده است که حضرت رسول (ص) فدک را به حضرت فاطمه(س) عطا کرده اند.

بعضی از مورخین نوشته اند:حضرت زهرا(س) ابتدا عَرضه داشت :شما اولی به من می باشید . تا زمانی که شما هستید ،من در آن تصرف نخواهم کرد.پیامبر(ص) فرمودند:دوست ندارم بعد از من برای شما مشکل ایجاد کنند وآن را از شما بگیرند.

حضرت فاطمه (س) عرضه داشت:هرچه شما دستور می فرمایید.حضرت رسول (ص) مردم را به خانه دخترش جمع نموده و به آن ها اعلام فرمود که فدک مال فاطمه(س) است و هر سال نیز به آن ها اعلام می کرد.اینجا بود که فاطمه (س) اهالی فدک را به عنوان کارگزاران خود باقی گذاشت.ولی تمام امورات آن را به پیامبر(ص) واگذار کرد.حضرت رسول (ص)به بیست و چهار هزار دیناربا اهالی فدک مقاطعه کرد که هر سال تقدیم حضرت می نمودند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: <-TagName->
سه شنبه 21 فروردين 1392برچسب:,| 13:40 |پژوهشگران همت| |